Dag 14

Det var meldt skodde fra morgenen av og skodde var det. Blaut og utrivelig luft som på tross av vår eminente ingenørplanlagte tarpinstallasjon la seg på ALT. Som dere sikkert kjenner til så fester sand seg til ALT som er bløtt. Vi stod altså opp til et lite fukt- og sandhelvete.

Fuktig både over og under tarp

Etter å ha brukt en del tid på unngå å bringe hele Solastranden med oppover kysten var båter pakket og vi hadde fått på oss vårt blaute padlesett med ull. Vi har ett sett som vi padler med, det tørker sjelden og må tas på bløtt neste morgen (God motivator for å få fart på kajakk, forresten), og så har vi ett sett vi prøver å holde tørt til bruk i leir.

Første del av dagen ble padlet i en tåkegraut. Vi skimtet av og til land, men mye av tiden så vi bare tåka rund oss. Trond navigerte oss likevel trygt frem til fyret på Viste. Her tok vinden seg noe opp og vi byttet fra padlejakke til tørrdrakt da kryssing av Kvitsøyfjorden var nært forestående.

Trond i tåkehavet

Etter å ha krysset Kvitsøyfjorden ble det pause på Fjøløy. Batteriene til Arne var rimelig tomme og et solid måltid var påkrevd før kryssing over Boknafjorden. Vi diskuterte litt om vi kanskje skulle slå oss til på Fjøløy, og ta turen over dagen etter, men så er det sånn at alt som er gjort er gjort. Det ble til at vi la over fra fyret på Fjøløy mot Arsvågen, ei kryssing på 11-12 km.

Pause på Fjøløy
På andre siden av Boknafjorden er Arsvågen hvor vi planla å lande

Vi fikk bra med vind imot på vei over. Ikke noe sjø som er utfordrende å padle i men farta går ned og vi må bruke mye krefter på å komme frem. Etter å ha basket i godt og vel to og en halv time kom vi endelig til Arsvågen. Begge kjenner nok ei lang økt i går og er hard økt i dag. I morgen skal vi ikke ta ut like mye energi.

Arsvågen er et travelt ferjeleie, så der ville vi ikke slå oss til. Fant heldigvis en fin vik et stykke lengre bort. Teltet hadde ligget bløtt i kajakken siden Lista og trengte sårt å få luftet seg. Vi fyrte opp teltet med bensinbrenner og fikk tørket både telt og soveposer. Nå er det bare fryd og gammen her.

Dagens teltleir

I morgen bærer det opp Karmsundet mot Haugesund. Vi får vinden imot, men det er rimelig skjermede forhold frem til Haugesund i hvert fall. Med nordavind ned gjennom sundet kan det likevel bli arbeidsom å komme fremover.

GPS’en stoppet på 542 km i dag så da ble det 4 mil i dag også gitt.

6 kommentarer om “Dag 14

1. Hei Arne og Trond! Jeg er imponert over hvor godt dere tar dere fram! Så vidt jeg kan se på loggen, så er dere akkurat nå (1. Mai kl 1930) halvveis over Sletta – gjetterpå at dere kanskje er i Mølstrevåg for kvelden (?). Det kan bety mulighet for seng på Tysnes i morgen kveld hvis det ikke blir for langt? Dere må da klare å komme dere halvveis gjennom Langenuen, og så ta til høgre inn Søreidsvågen. Jeg er her alene, men reiser igjen fredag ettermiddag. Så hvis det ikke blir for lang etappe, så hadde det vært veldig kjekt. Skal følge med her utover kvelden, ellers mobil 91161162. Kenneth

1. Hei Kenneth,
      Artig at du følger med😀
      Vi er nå i Haugesund. Ser ut til at det blir stopp her en dag. Vi har fått husly hos kajakklubben her Sletta blir for tøft i morgen. Håper å finne et vindu på fredag og da har du sikkert reist.

Liker

2. Kom over bloggen deres ved en tilfeldighet. Flott å ha noe lesning til morgenkaffen på jobben 😉 En kompis og jeg padlet nå nettopp fra Os utenfor Bergen til Stavanger. Vi var nok ikke like heldige med været over Boknafjorden som dere, men det gikk fint. Gleder meg til å lese meg opp på turen, og håper å komme ajour ila noen dager.