Dag 60 og 61

Dag 60 startet med å pakke seg ut av huset til Anne-Britt. Hun og Inge var dratt på hyttetur kvelden før, men vi fikk låne bil så vi kunne kjøre til Harstad Camping hvor båtene lå ved naustet til Lars og Turid. Tusen takk for mat, husly, godt selskap og lån av bil Anne-Britt. Du er fantastisk! Hils til Inge.

Vi fikk pakket båter og jommen dukket ikke Turid opp med både hjemmebakt brød og torskefilet til oss. Tusen takk Turid. Vi vil gjerne ha oppskriften på det brødet begge to. Det smakte utrolig godt.

Vi la over fra Harstad i retning av øya Rolla. Startet rolig og fint, men etterhvert kom nordavinden og ga både motstand og bulker i sjøen. Dette ble dagen for lange kryssinger. Blir litt sprø mellom øra av å ikke ha kjenning med land på lang tid. Først over til Rolla, så over til Andørja og derifra videre til Dyrøya.

Landkjenning og pause nord på Rolla

Etter pause på Rolla bar det over til Andørja. Her var det såpass med vind at vi droppet å dra over til Dyrøya. Vi tok inn i havna på Engenes for å avvente å se før vi krysset. Tok oss en tur for å se om det var butikk. Da traff vi en hyggelig kar som kunne fortelle at butikken hadde stengt, men vi måtte da komme opp til huset å få kake og kaffe av morsjan. Ble en hyggelig prat, med god kake og kaffe. Far i huset hadde vært fisker så her var det mye kunnskap å hente.

Da vi kom ned til båtene ble vi enige om å prøve oss på kryssingen. Vi kalte opp kystradioen på VHF som vi ofte gjør før kryssinger og meldte fra at vi la over. Kom ikke veldig langt ut føre vi ble enige om å snu. Det ble vel mye sjø og fjorden var rimelig kvit lengre inn. Da var det bare å padle tilbake og melde fra om avbrutt forsøk. For å nytte tiden la vi oss først til for å sove og deretter laget vi fiskekaker og spagetti, en av Trond sine signaturretter. Etterhvert løyet vinde såpass av vi kunne krysse over til Dyrøy. Sør på Dyrøy fant vi en flott teltplass.

Vakkert på vei over til Dyrøy

Dag 61 startet altså sør på Dyrøy. Ble en fin morgen da sola tittet frem og det var helt ok temperatur i været. Til frokost ble det Turid sitt hjemmebakte brød, en fin avveksling til kornblandinger det går i til vanlig.

Trond nyter Turid sitt hjemmebakte brød

Vi fulgte sørsiden av Dyrøya opp mot Finnsnesrenna og håpet å være i ly for nordavinden, men den har en lei tendens til å følge alle fjorder og sund. Ble lite sjø, men en del vind å jobbe mot. Før vi skulle krysse over til Senja siden tenkte vi å ta en tur i land for å strekke litt på beina. Det endte med at vi ble invitert på kaffe på terrassen til Oddveig. Fikk en god prat, kaffe og kjeks. Det er så mye trivelige folk å treffe på tur altså.

Oddveig og Trond

Ferden vider gikk over til Senja siden av Finnsnesrenna. Her tenkte vi egentlig å spise middag for så å fortsette når floa kom, men vi fant en flat plass å sove og står heller opp tidlig i morgen for å bli med floa da.

GPS’en stoppet på 2152 på dag 60 og på 2180 på dag 61. Det skulle gi henholdsvis 4,8 mil og 2,8 mil på de ti dagene.

Klokka står på 0530 i morgen så da er det bare å si god natt.

Ikke glem innsamlingen vår til One Family – No Borders. Bidra på Facebook siden vår!

2 kommentarer om “Dag 60 og 61

1. Takk for trivelig besøk. God tur videre. Skal heie på dokk hele veien til Grense Jakobselv😊. Mvh Oddveig