Dag 68, 69, 70 og 71

Uten dekning er det vanskelig å nå ut med bloggen. Nå har vi hatt noen kvelder på plasser med liten dekning så da får det bli flere dager i slengen.

Dag 68

«Dra til Lopphavet» brukte Bodø å si på hørespillet i radio da jeg var liten. Det har jeg og Trond nå gjort. Vi har kommet oss over både Kvænangen og Lopphavet. Det har vært en veldig fin dag på sjøen og det har stort sett vært blikk stille hele dagen. Store deler av dagen har vi hatt strømmen med oss. Føles så godt å slippe å jobbe mot vinden.

Hadde en fin lunsj på ei øde strand ikke lang fra Andsnes. Etter å ha krysset Frakkfjorden fant vi en grotte som vi kunne padle inn i siden det var blikk stille. Dette er ikke en plass man vil være når det er sjø.

Trond på vei inn i grotta

Vi har forresten kommet til Finnmark i dag. Det er vel en slags milepæl det også. Spennende for meg som aldri har vært så langt nord tidligere.

Vi har nå landet på Sandland. En utrolig fin plass innafor øya Silda. Her er det ei stor strand langs hele vika. Som så ofte her i nord kommer folk ned for å slå av en prat med oss. To trivelige karer kunne tipse oss om teltplass.

Leirplass på Sandland

GPS’en stoppet på 2418 km. Det skulle gi 5,4 mil i dag det. Dersom vårt estimert på 3000 km stemmer skal vi ha gjort unna 4/5 av distansen.

Dag 69

Da vi våknet i dag plaskregnet det det. Vi tok oss litt bedre tid enn vanlig til å fikse frokost for å avvente at de verste bygene skulle gi seg. Det funket greit. Var ikke så mye regn da vi pakket båter.

Vi tok veien over sundet og rundet sørspissen av øya Silda, fulgte så fastlandet opp langs Bergsfjorden med stille fine forhold og medstrøm. Det var meldt en del vind og nedbør utover dagen. Da vi kom til Nuvneset og det var tid for kryssing over til Stjernøya var det fortsatt stille. Vi ga god fart for å komme så langt som mulig før været som var meldt skulle sette inn. Vi kom oss greit over og vinden som var meldt med regnet ble det ikke noe særlig av, men det regne en god del. Deilig å ha fått ny tørrdrakt med hette.

I dag droppet vi lunsjen og padlet helt frem til Nordvika på Stjernøya. Her er det utrolig vakkert med fin sandstrand og bratte fjell kledd med irrgrønn vegetasjon.

Utsikten fra Nordvika

Trond gikk seg en tur opp til Purkvatnet for å prøve fiskelykka. Jeg slappet av i fjæra og skrev blogg. Det ble ikke noen fisk på Trond så da ble det spagetti og kjøttsaus til middag.

Bratt og dramatisk i Finnmark. Trond kløv opp ura innerst for å prøve fiskelykka

GPS’en stoppet på 2459 km i dag. 4,1 mil unnagjort uten lunsj er innafor det.

Dag 70

Vi hadde en rolig morgen i dag. Det var meldt en del vestavind så vi ville vente på å få floa med oss slik at strøm og sjø går i samme retning. Sånn rundt klokken ett kom vi oss på vannet. Vi hadde sett at det var folk i et hus litt lengre borte. Trond hadde møtt en kar ute på sjøen da han dro forbi her i kajakk sist, som han mente hørte til i dette huset. Vi stakk oppom huset for å høre hvem det var som hold til i husene nå. Her traff vi Edvald og Jill. Vi ble invitert inn på kaffe og fikk en hyggelig prat. Dette er folk som har levd med sjøen hele sitt liv. Vi diskuterte litt om forholdene på sjøen. Edvald mente at den kom til å legge seg etter en stund når floa kom skikkelig i gang. Vi dro likevel ut for å prøve.

Kaffe med Edval og Jill

Det ble vendereis. Edvald sa at det kunne bli mye «toillbåra» når strøm og sjø går mot en annen. Slukøret vendte vi tilbake til huset. Her var de igang med å steike laks og vi ble invitert inn for å ta del i måltidet. Fersk laks fra garnet som de har ute og røkter titt og jamt. Det var forøvrig en stillehavslaks. Den smakte fortreffelig.

Trond gafler innpå fersk laks

En stund etter middag mente Edvald at sjøen hadde lagt seg. Vi måtte gjerne natte over om vi ville, men vi var nå lystne på å komme opp mot Hammerfest. Han anbefalte oss å legge oss et stykke fra land for å unngå reflekser. Vi la ut og fant at han hadde rett. Sjøen var mye mer håndterbar nå.

Utrolig hyggelig å møte Edvald og Jill. Takk for gjestfriheten og den deilige laksen. Vi synes det er utrolig spennende å få møte de som holder til langs kysten og få høre historiene deres.

Det ble riktignok en humpete tur forbi Stjernøya, selv om vi lå godt fra land, men vi kom oss greit forbi og videre opp lags øya Seiland. Hadde egentlig planlagt å gå til Kårhamn for å legge oss til der. Trond hadde vært innom der sist han var her oppe og kunne melde at det var veldig fint der, og så var det butikk. Før siste kryssing over til Kårhamn hadde vinden tatt seg betydelig opp og fallsjø var i vente. Vi valgte dermed å gå i land.

Teltet ble satt opp, og med vind og regn ute ble det fyrt bensinbrenner og laget mat inne i teltet. I morgen tidlig er det også meldt en del vind så det kan hende vi ligger litt utpå.

GPS’en stoppet på 2495 i dag. 3,6 mil i dag, da.

Dag 71

Det blåste fælt og regnet masse i natt. Trond tok den sure jobben med å gå ut og feste flere barduner i løpet av natta. I og med at vinden ikke ville løye før utpå ettermiddagen og vi ville vente på floa, ble det en rolig morgen. Vi var ikke på sjøen før ca klokka halv to. Fikk fine forhold over sundet til Kårhamn. Butikken var nedlagt, men vi tok turen inn for å se på plassen. Som så mange plasser her nord tar folk kontakt og slår av en prat. En kar kunne fortelle oss at det var 11 vinterforede sjeler i været. Ikke mye å drive butikk på det.

Vi slår av en prat med Anders Mattis i Kårhamn

Etter Kårhamn ble det en forholdsvis lang kryssing mot Grunnvågneset. Det må ha vært turens letteste kryssing. Med fin vind i ryggen og passe store surfebølger gikk det raskt over.

Trond passerer fyret på Grunnvågnes

Fra neset og inn til Hammerfest løyet vinden og vi fikk blikkstille på siste del av ferden. Floa var fortsatt med oss så vi holdt god far innover. Må bare si at Trond har en fantastisk evne til timing. Det å treffe på strømmer, og at strøm og vind tar samme vei er utrolig viktig. Tror ikke vi har hatt en bommert på turen så langt.

Trond på vei inn mot Hammerfest

Vel fremme i Hammerfest ble vi møtt av Souvik og Jita, det hyggelige paret vi leier leilighet av her. De hjalp oss med å transportere bagasje opp til leiligheten og vi fikk låne garasjen til å lagre båter. Nå bor vi som konger i en flott leilighet midt i sentrum.

Souvik og Jita sammen med to rustne menn

Etter å ha fått dusjet gikk turen ned til gatekjøkkenet. På vei ned til burgersjappa fikk vi se at de trente med den tamme hvalen Hvaldimir. Dette er visstnok en russisk militær hval som ble funnet på Finnmarkskysten. Den fores nå i havna her og ser ut til å ha det riktig godt i fredelig tjeneste som turistattraksjon. Artig å se hvor mye den kan kommunisere med de som trener den.

Hvaldimir

Vi dyttet nedpå hver vår 200g burgertallerken før vi stakk over på en pub med masse godt øl. Deilig å sitte og nyte skikkelig brygg på en pub. Må innrømme at det føltes aldri så lite fortjent. Vi har nå passert 2500 km, og om estimatet stemmer padlet 5/6 av distansen.

Godt med øl og nøtter i Hammerfest

GPS’en stoppet på 2528 da vi kom til Hammerfest. Ble 3,3 lettjente mil på dag 71.

Vi har nå fått inn 24 808 til innsamlingen vår til One Family – No Borders på vår FB side. Takk til alle som har bidratt. Følg linken under og bidra!