Dag 72,73 og 74

Dag 72

Ikke mye spennende å fortelle om dag 72. Den ble stort sett tilbragt på ryggen. Trond leste bok og jeg så film på iPad. Yr blir selvfølgelig studert med jamne mellomrom. Været er noe ustabilt fremover så vi er spente på utviklingen.

Jeg var oppom kajakken for å fikse litt på roret. En del der bak har knekt. Dette gjorde at jeg ikke fikk hevet roret selv. Fikk laget en løsning som har fungert lenge, men opplegget med kobbertråd ser nå ut til å ryke snart. Ryggreima blir også utsatt for en del press og har røket underveis. Blir støl i ryggen når det skjer så jeg vil unngå det på lange kryssinger. Forsterket litt og fikset på den i samme slengen.

Dag 73

I dag kommer Sam som skal være med på siste del av turen. Han hadde egentlig planlagt å bli med hurtigbåt fra Alta til Hammerfest, men på grunn av forsinkelser på fly rakk han ikke båten. Båten Sam skal benytte fikk likevel bli med båten. Jeg og Trond stakk da ned på ettermiddagen for å ta imot kajakken. Sam kom etter med buss fra Alta og vi dro etterhvert ned for å møte han.

Etter rådslagning over en middag på restaurant ble det avgjort å utsette start en dag. Det var meldt for mye vind til å legge av gårde. Siden det ikke ble padling dagen etterpå oppsøkte et lokalt vannhull, Jernteppet, og fikk smakt litt godt øl.

Sam har glidd fint inn og vi er kjempe glad for å få med denne trivelige og erfarne karen fra Sarpsborg med oss på den siste og mest utfordrende delen av turen. Dette blir bra!

Samtalen går lett mellom Trond og Sam

Vi fikk leie en dag til hos de hyggelige vertene våre så det har ordnet seg bra med boforhold for oss her i Hammerfest.

Dag 74

Vi har gjort innkjøp for veien videre. Det vil si at vi har handlet inn en middag hver, nøtter, skokolade, gass, bensin, kornblanding og så videre. Da skal vi være klare til å komme av gårde når været tillater.

Yr har nok vært sjekket minst 100 ganger i dag og vi har diskutert muligheter videre etter som meldingene oppdateres. Nå meldes det masse vind i natt og en stund utover i morgen, så vi slipper nok ikke til på sjøen før i morgen ettermiddag/ kveld, når vinden skal løye. Floa skal begynne ca kl 19 så vi kan kanskje komme av gårde da, om det ikke endrer seg igjen. Vi får se hva Yr sier i morgen.

Vi skal opp mot Havøysund. Her vil man ikke være i liten båt i morgen formiddag.

Da er det bare å slappe av og restituere som best man kan. Jeg har iPad og Netflix og må innrømme at det har passet meg supert. Kropp og sind sier ikke nei takk til litt hvile.

Det er nå samlet inn 27 008 kr til innsamlingsaksjonen. Det er kjempebra! Takk igjen til alle som har bidratt! Vi har stor tro på at vi skal nå målet om 10 kr. pr padlet km. Akkurat nå ligger innsamlingen forran skjemaet vårt, men ingen ting er bedre.