Dag 84, 85 og 86

Dag 84

Etter en lang dag i kajakken i går, ble denne dagen en hviledag. Etter frokost tuslet vi inn til Berlevåg.

Det ble kaffe på den lokale puben, før vi gikk til innkjøp av frokost. For min del ble det boller og baguett fra den lokale kiosken. Turen gikk så tilbake til teltet for hvile.

Møtte forresten Simen og Svein fra Redninsskøyta på kiosken. Det var de som var innom i så etter oss forrige dagen. Disse gjør en kjempe jobb med å trygge de som er til sjøs her opp på den værharde kysten.

Sam og Trond sammen med Simen og Svein fra Redningsselskapet

Godt utpå ettermiddagen var det inn til sentrum igjen. Vi fikk kjøpt det vi trengte av etterforsyninger før vi tok turen tilbake på puben, denne gangen for å spise pizza og drikke øl. Hun som jobbet i baren mente en pizza var nok. Mistenker at hun har liten erfaring med padlere på langtur. Vi bestilte to og satte til livs begge.

Pizza og øl, da er livet godt da

Ble ikke noen lang kveld på byen for oss. Vi ville opp tidlig neste dag i håp om å nå Makkaur.

Dag 85

Klokka stod på 0530. Da var det bare å komme seg opp. Ble en del sommel på oss så vi var ikke på vannet før kl 0830. Fikk en fin padledag, med mindre vind en det som var meldt. Etter å ha krysset Kongsfjorden ble det lunsj i ei fin vik med ei elv. Trond prøvde så vidt fiskelykka uten hell.

Fin lunsj plass

Turen gikk så opp langs østsiden av Kongsfjorden før vi krysset over Båtsfjord til Makkaur.

Vilt og vakkert i munningen på Kongsfjorden4

Slo leir ved fyret på Makkaur. Fyrmesterboligen står åpen og vi kunne ligget inne, men i og med at forfallet har begynt å sette sitt preg valgte vi nylon-boligen i stedet. Litt trist å se at et så monumentalt bygg begynner å forfalle. Stein faller av taket og det er råte flere plasser. Naturen tar over her snart dersom det ikke gjøres noe vedlikehold.

Sam med fyrvokterboligen i bakgrunnen

Teltet ble satt opp og kylling i curry ble tilberedt. I det vi skulle til å spise dukket det en padler opp på sjøen. Det var Kjetil Lunde som kom padlende motsatt vei av oss. Vi hadde tidligere blitt kontaktet av Kjetil da han lurte på om vi ville kjøre bilen hans sørover. Det passet jo perfekt for oss. Nå står det en bil å venter på oss ved Grense Jakobselv og vi kan bare lesse opp og kjøre sørover. Nesten for godt til å være sant.

Kjetil Lunde ankommer Makkaur fyr

Vi fikk hjulpet Kjetil opp med kajakken. Etterpå ble det middag på alle fire og en hyggelig kajakkprat.

Trond strøk til fjells for å prøve fiskelykken og vi andre stupte til sengs.

Noteringen på GPS’en i dag ble 2746 km som gir en distanse på 50 km i dag. I morgen blir det sen start og antagelig en kortere etappe.

Dag 86

Våknet til sol og fint vær i dag. Kjetil disket opp med pannekaker og bacon til frokost. Det smakte selvfølgelig fortreffelig.

En hyggelig frokost med besøk i leiren av en padler

Kjetil la etterhvert i vei vestover. Trond hadde søvn å ta igjen etter en lang natt med fisking. Når vi i tillegg bestemte oss for å lage fiskesuppe av nattens fangst før vi skulle dra ble det seint av gårde med oss.

Trond tilbereder nattens fangst

da klokka var halv fem på ettermiddagen kom vi oss endelig på vannet. Fikk en fantastisk fin dag på sjøen. Det ble mindre vind enn det som var meldt. Det var litt rørelse i vannet men ikke mer enn at vi padlet helt avslappet. Etter å ha krysset Makkaur-Sandsfjorden ble det pause for litt påfyll og for å late vatnet. Etter pausen bar det over Syltefjorden. Planen var å gå rundt neset og inn til Hammingberg, men da vi kom frem til neset før Hammingberg ble det ganske stor strømsjø. Lenger fremme så sjøen ut til å skravle seg skikkelig. Trond hadde fått ødelagt halsmansjetten på tørrdrakten sin på morgenen. Vi fant det dermed fornuftig å snu. Dumt å risikere å velte i Barentshavet, og spesielt når man ikke har en tørrdrakt som fungerer. Vi endte dermed opp på vestsiden av Håbrandneset. Her var vi slett ikke alene. Masse bobiler og telt lå i Vika her. Tror det kommer mange hit for å oppleve midnattsola. I dag fikk de virkelig nyte den. En utrolig fin kveld og natt med klar himmel og sol.

Vi tente bål og Sam disket opp med taco. Da noen hyggelig ungdommer på reise kom med en øl til oss hadde vi det perfekt.

Bål, midnattsol, taco og øl, kan man ønske mer?

GPS’en stoppet på 2782 i dag som skal bety av vi padlet 3,6 mil dersom jeg har regnet rett.

Innsamlingsaksjonen har nå nådd det opprinnelige målet på 10 kr pr km. Det er fantastisk bra! Takk til alle som har bidratt! Det at vi har nådd målet betyr ikke at eventuelt overskytende ikke kommer til nytte. Behovet er stort så fortsett gjerne å bidra.